Tilbage til Didaktiske pejlemærker

Madglæde

Det didaktiske pejlemærke madglæde sætter fokus på

  • Sanser

  • De sensoriske evner

  • At sætte ord på oplevelser

  • Egne madvalg

Juicy

Juicy står for madglæde.
Juicy er holdets helt store madøre. For ham er der ikke noget, der hedder dårlige retter. Han er ligeså madglad, som hunden på hans dragt. Han spiser det hele fra gule ærter til røgede sild. Han rejser sig aldrig, før det sidste fiskeben er suttet rent, og den sidste sovs er slikket af tallerkenen. Han elsker at tale om mad og kan få alle til at lytte, når han fortæller om de sprødeste, saftigste og mest delikate ting, han har sat tænderne i. Hans superkræfer er, at han kan få dig til at smage på hvad som helst med sin magiske sølvske.

Sanser og glæde

Når vi smager, får vi en oplevelse, som er et samspil mellem fysiologiske og psykologiske processer på én gang:

  • Den fysiologiske del af smagen har med vores sanser at gøre.

  • Den psykologiske del af smagen har bl.a. noget med vores smagserindringer at gøre: I hvilken sammenhæng smagte noget særligt godt eller dårligt, hvad var det for en situation og stemning?

På den baggrund arbejder eleverne i Den Magiske Madkasse med at undersøge forskellige måder at spise på, f.eks. hverdag, weekend,
fest, årstider, traditioner, etc.

Sensoriske kompetencer og sproglig udvikling

Den Magiske Madkasse arbejder med både de sensoriske evner og med sproget. Eleverne motiveres til at opleve maden med sanserne ved at smage, dufte, lytte, føle, mærke samt sætte ord på deres oplevelse.

Forskning viser, at leg med forskellig teksturer i mad - og hvordan maden føles i munden i trygge og vante omgivelser - har en positiv betydning for børnenes lyst til at prøve ny mad1.

Kilde:

1. Loewen & Pliner (2000). The Food Situations Questionnaire: a measure of children’s willingness to try novel foods in stimulating and non-stimulating situations. Appetite 35, pp. 239-250

Læringsaktiviteter om Madglæde

Kataloget Læringsaktiviteter i Den Magiske Madkasse indholder en række aktiviteter, der har til formål at styrke børnenes madglæde. 
Du kan downloade ekstra eksemplarer af Kataloget Læringsaktiviteter her

Den Magiske Madkasse involverer eleverne gennem forskellige kreative lege og læringsaktiviteter, hvor eleverne bruger deres sanser, så de
bliver bevidste om deres smag. Materialet arbejder med udvikling af elevernes erkendelse, omverdensforståelse, sansebevidsthed og kritiske stillingtagen.

Læringsaktiviteterne styrker madglæde ved at eleverne:

  • bliver nysgerrige efter at lede efter den gode smag i forskellige madvarer

  • oplever stolthed ved løse en svær opgave og blive kåret til Supergnaskere

  • får mulighed for selv at vælge, hvor de mener, den gode smag er gemt

  • får kompetencer og lyst til at få indflydelse på deres madpakker

  • hjælpes på vej til selvstændighed og selvhjulpenhed

Læringsaktiviteter om Madglæde

  • Jagten på yndlingsmaden (se  film nedenunder)

  • Madelskerne

  • Gæt en lækker mad

  • De glade madansigter

  • Smagsdetektiv

  • Grøntsagskunst

  • Æbleværksted

  • Madkunst

  • Højt belagt

Vil du bare hurtigt i gang? 
Her kan du se en film om legen Jagten på Yndlingsmaden - vær opmærksom på, at filmen oprindeligt er lavet til børnehaver. Der anvendes derfor rekvisitter, som ikke findes i den magiske madkasse til skoler. Du kan dog sagtens finde inspiration i filmen alligevel. 

Jagten på Yndlingsmaden: 

Madglæde