Tilbage til Til institutioner

Pædagogiske pejlemærker: 

Madklogskab, Madmod, Madfællesskab og Madglæde

Den Magiske Madkasse arbejder med fire pædagogiske pejlemærker:

  • Madklogskab

  • Madmod

  • Madfællesskab

  • Madglæde

Disse pejlemærker materialiseres ved hjælp af de fire Supergnaskere. De optræder gennem hele materialet i de historier, der er knyttet til legene og de pædagogiske aktiviteter. Supergnaskerne inviterer børnene med og opfordrer til deres deltagelse. De bruges til at sætte fokus på de pædagogiske pejlemærker og er med til at skabe en levende fortælling, som børnene kan forholde sig til, og som skaber motivation og glæde. Når pejlemærkerne sættes i anvendelse, støtter de børnenes udvikling af maddannelse, så de bliver i stand til at træffe kvalificerede mad- og måltidsvalg.

De fire pædagogiske pejlemærker

Madklogskab

Madklogskab

Hvordan gør du børnene klogere på mad og madpakker? Se lege og pædagogiske aktiviteter om madklogskab her.

Gå til Madklogskab
Madmod

Madmod

Hvordan inspirerer du børnene at være modige? Se lege og pædagogiske aktiviteter om madmod her.

Gå til Madmod
Madfællesskab

Madfællesskab

Hvordan lærer du børnene om, at spisepausen er lig med fællesskab? Se lege og pædagogiske aktiviteter om madfællesskab her.

Gå til Madfællesskab
Madglæde (1)

Madglæde

Hvordan lærer du børnene om madglæde? Se lege og pædagogiske aktiviteter om madglæde her.

Gå til Madglæde

Film med lege

MadGætteleg

Leg om Madmod

Øv børnenes Madmod med legen MadGætteleg.

Gå til Film: Madmod
Madglæde

Leg om Madglæde

Giv masser af madglæde med legen Jagten på yndlingsmaden

Gå til Film: Madglæde
MadkasseBanko

Leg om Madklogskab

Bliv klog på mad med legen Madkassebanko.

Gå til Film: Madklogskab
Madkasse Stopdans

Leg om Madfællesskab

Madkasse Stopdans er en fællesskabsorienteret leg med fokus på det sociale aspekt.

Gå til Film: Madfællesskab