Tilbage til Pædagogiske pejlemærker
Madglæde Cover

Madglæde

Det pædagogiske pejlemærke madglæde sætter fokus på:

  • Sanser

  • De sensoriske evner

  • At sætte ord på oplevelser

  • Egne madvalg

Juicy

Supergnaskeren Juicy står for madglæde. Juicy er holdets helt store madøre. For ham er der ikke noget, der hedder dårlige retter. Han er ligeså madglad, som hunden på hans dragt. Han spiser det hele fra gule ærter til røgede sild. Han rejser sig aldrig, før det sidste fiskeben er suttet rent, og den sidste sovs er slikket af tallerkenen. Han elsker at tale om mad og kan få alle til at lytte, når han fortæller om de sprødeste, saftigste og mest delikate ting, han har sat tænderne i. Hans superkræfer er, at han kan få dig til at smage på hvad som helst med sin magiske sølvske.

Smag og glæde

Når vi smager, får vi en oplevelse, som er et samspil mellem fysiologiske og psykologiske processer på én gang:

  • Den fysiologiske del af smagen har med vores sanser at gøre.

  • Den psykologiske del af smagen har bl.a. noget med vores smagserindringer at gøre: I hvilken sammenhæng smagte noget særligt godt eller dårligt, hvad var det for en situation og stemning?

På den baggrund skal børnene i arbejdet med Den Magiske Madkasse undersøge forskellige måder at spise på, f.eks. hverdag, weekend, fest, årstider, traditioner, etc. Børnene skal altså være smagsdetektiver. De skal bruge deres viden og madglæde, så de kan få gode madpakker med i skole, som
de har lyst til at spise.

Sensoriske kompetencer og sproglig udvikling

Den Magiske Madkasse arbejder med både de sensoriske evner og med sproget. Børnene motiveres til at opleve maden med sanserne ved at smage, dufte, lytte, føle, mærke samt sætte ord på deres oplevelse. Forskning viser, at leg med forskellige teksturer i mad og hvordan maden føles i munden i trygge og vante omgivelser, har en positiv betydning for børnenes lyst til at prøve ny mad1

Kilder: 

1. Loewen & Pliner (2000). The Food Situations Questionnaire: a measure of children’s willingness to try novel foods in stimulating and non-stimulating situations. Appetite 35, pp. 239-250

Lege om Madglæde

Kataloget Lege og Pædagogiske Aktiviteter i Den Magiske Madkasse indholder en række aktiviteter, der har til formål at styrke børnenes madglæde. 
Du kan downloade ekstra eksemplarer af Kataloget Lege og Pædagogiske Aktiviteter her. 

Læringsmål

At børnene styrker madglæde, ved at de:
• bliver nysgerrige efter at lede efter den gode smag i forskellige madvarer
• oplever stolthed ved at løse en svær opgave og blive kåret til Supergnaskere
• får mulighed for selv at vælge, hvor de mener, den gode smag er gemt
• får kompetencer og lyst til at få indflydelse på deres madpakker
• hjælpes på vej til selvstændighed og selvhjulpenhed'

Læreplanstemaer

Madglædelegene egner sig især til at arbejde med:
• Alsidig personlig udvikling
• Kommunikation og sprog
• Kultur, æstetik og fællesskab
• Social udvikling

Lege og pædagogiske aktiviteter om Madglæde:

  • Jagten på yndlingsmaden

  • Madelskerne

  • Gæt en lækker mad

  • De glade madansigter

  • Smagsdetektiv

  • Grøntsagskunst

  • Æbleværksted

  • Madkunst

  • Højt belagt

Vil du bare hurtigt i gang? 
Her kan du se en film om legen Jagten på yndlingsmaden: 

Jagten på yndlingsmaden

Madglæde

SE FLERE FILM med lege her

MadGætteleg

Leg om Madmod

Øv børnenes Madmod med legen MadGætteleg.

Gå til Film: Madmod
MadkasseBanko

Leg om Madklogskab

Bliv klog på mad med legen Madkassebanko.

Gå til Film: Madklogskab
Madkasse Stopdans

Leg om Madfællesskab

Madkasse Stopdans er en fællesskabsorienteret leg med fokus på det sociale aspekt.

Gå til Film: Madfællesskab