Tilbage til Lege

Iflg. Manja Fie Molbæk, legekonsulent hos Legehjul.dk, er det meget vigtigt at have leg i skolen.

 

Leg i skolen fordi

Leg indeholder masser af alsidig bevægelse og aktivitet. I legen bliver samarbejde, fællesskab og

sociale kompetencer testet og udfordret, og forståelsen for grundlæggende regler er i højsædet.

En leg fungerer kun, hvis samarbejdet fungerer, og regelsættet accepteres. I legen kommer vi

rundt om hele motorikken, får pulsen op, kravler, løber, kaster, griber og mange andre gode ting.

 

 

Leg og arbejdet med trivsel

Et trygt og godt børnefællesskab danner fundamentet for det gode læringsmiljø. Når eleverne

leger, løber, griner, fjoller sammen, kommer fysisk tæt på hinanden mm., er der fokus på arbejdet

med det enkelte barns trivsel, men også arbejdet med børnefællesskabet. Børnefællesskabet er

ofte afgørende for det enkelte barns trivsel og læring.

Vi ved i dag, at fysisk aktive børn klarer sig bedre på mange parametre. De har lettere ved at sidde

stille i klasseværelset, de får mere selvtillid og klarer sig bedre socialt og mentalt.

 

Idræt i Børnehaveklassen

I børnehaveklassen er der fokus på, at eleven kan foretage valg, der styrker og udvikler kroppen.

Kompetenceområdet ”krop og bevægelse” omfatter færdigheds- og vidensområder som:

  • Fysisk aktivitet, som fokuserer på at eleverne udfordres med varierede fysiske aktiviteter

og lege.

  • Bevægelse og leg, der fokuserer på at styrke elevernes grov- og finmotoriske

færdigheder, samt øje-hånd koordination.

 

Idræt 1-2 Klasse

Om idræt for 1-2 klasses elever siger Emu.dk

 

”Det er centralt at arbejde med elevernes evner til at samarbejde og forstå regler og aftaler i
idrætslige sammenhænge med udgangspunkt i socialisering og accept. Der arbejdes med
grundlæggende samarbejdselementer og regler gennem alsidige bevægelser i leg og spil.”

 

Det vil altså sige, at der i legene arbejdes med fokusområder som:

Alsidig Idrætsudøvelse, hvor eleven kan deltage aktivt i basale, alsidige bevægelser i leg.

Idrætskultur og relationer, hvor eleven kan samarbejde om idrætslige aktiviteter og lege.

Krop, træning og trivsel, hvor eleven kan beskrive reaktioner på fysisk aktivitet

 

Leg som pause eller Brain Break

Her bruges legen til at få en hurtig pause med fokus på fx: At få pulsen op, blive udfordret motorisk,

skærpe fokus, og styrke de sociale relationer.

 

Leg for at imødekomme kravet om 45 min bevægelse

Elever skal bevæge sig gennemsnitligt 45 min i løbet af hver skoledag. Bevægelsen skal være med

til at øge sundhed og trivsel, og skal understøtte læring i skolens fag. Bevægelse i skolen skal have

et pædagogisk sigte.

Prøv legene fra 'Lær om dyr'

Strudseleg Poster

Strudseleg (UDE)

Klik her for at se instruktions-video eller download beskrivelsen.

Gå til Strudselegen
Dyremakker Poster

Dyre-makker (INDE)

Klik her for at se instruktions-video eller download beskrivelsen.

Gå til Dyre-makker
Elefantflokken Poster

Elefant-flokken (UDE)

Klik her for at se instruktions-video eller download beskrivelsen.

Gå til Elefant-flokken
Hjælpmighjem Poster

Hjælp mig hjem (UDE/INDE)

Klik her for at se instruktions-video eller download beskrivelsen.

Gå til Hjælp mig hjem

Flere aktiviteter i 'Lær om dyr'

Krea 004

Krea

Skolemælken er drukket, klistermærket er sat i det rigtige dyremiljø, men legen stopper ikke der. Vidste du, at din skolemælk kan laves om til et dovendyr, en gris - ja selv en elefant. Se hvordan her.

Gå til Krea
Quiz Teaserbillede

Den sjove dyrequiz

Tag den sjove dyrequiz, indtalt af biolog, Anders Kofoed. Alle kan være med.

Gå til Quiz