Projekt Sund Skole sætter sundhed og trivsel på dagsordenen
Det gode måltid skaber glæde, nydelse, samvær, trivsel og lyst til at spise sundt
(Fem Råd om Måltiden, Fødevarestyrelsen)
Forskning viser, at sunde måltider og trygge måltidsrammer sætter en ramme for sunde madvaner, som styrker elevernes faglige præstationer generelt og derfor har en positiv betydning for elevernes læringsudbytte (DCA rapport nr. 137, december 2018).
Projekt Sund Skole er et projekt, som sætter fokus på næring til læring i indskolingen. Projektet er kommet i stand via Mejeriforeningen, støttet af EU midler.
Med afsæt i aktive, deltagende og skabende elever samt styrkelse af forældreinvolvering bringer Projekt Sund Skole fokus på næring til læring som et fælles projekt mellem lærere, forældre og elever i indskolingen.
Baggrunden for Projekt Sund Skole
Fra børnehave til skole - en ny hverdag
I Danmark starter mere end 60.000 børn i skole hvert år. Med den lange skoledag tilbringer mange danske børn 6-9 timer dagligt i skolen og SFO. De spiser derfor typisk 1 hovedmåltid og 1-2 mellemmåltider uden for hjemmet.
I børnehaven har børnene været vant til rammer, hvor maden og måltidet har et stort pædagogisk fokus. Når børnene starter i skole, oplever de en hverdag med nye rammer omkring spisepausen.
Gode spisepauser er mere end mad og mætte maver
Spisepausen handler om mere end sund mad og mætte maver. Når eleverne arbejder med spisepausen som et pædagogisk og didaktisk projekt, styrker klassen deres viden om sundhed, fællesskab, samarbejde og en positiv klassekultur.
Projekt Sund Skole indeholder aktiviteter, som lader eleverne eksperimentere, opleve og undersøge. På den måde får eleverne mulighed for at reflektere over og forholde sig til deres egen og andres smag, sundhed, og mad. Det er hverdagsemner, som eleverne kan forholde sig til - og Projekt Sund Skole hjælper undervisningen til at blive virkelighedsnær og øge elevernes handlekompetencer.
Forældrene har en vigtig rolle
Danmark har en stærk tradition for et godt samarbejde mellem skole og hjem, som er med til at støtte elevernes læring, trivsel og udvikling. Derfor er dette samarbejde mellem skole og hjem også fremhævet i folkeskoleloven:
"Folkeskolen skal i samarbejde med forældrene give eleverne kundskaber og færdigheder... og fremme den enkelte elevs alsidige udvikling." (Folkeskoleloven §1)
Der er et stort potentiale i at inddrage forældrene i skolen - og derfor involverer flere af aktiviteterne i Projekt Sund Skole forældrene på forskellige måder. Aktiviteterne involverer forældrene og anser dem som en ressource hos det enkelte barn men også i forhold til klassen som helhed. Aktiviteterne i Projekt Sund Skole inddrager forældrene og giver dem et indblik i, hvordan de kan bidrage til at støtte elevernes læring samt samarbejdet omkring elevernes madpakker og drikkevaner i skoletiden.
Skolemælk bringer sundhed ind i skolen
Mejeriernes Skolemælksordning som sundhedsforanstaltning er en non-profit organisation og en institution i folkeskolen. Mejeriernes Skolemælksordning har i årtier bragt sundhed ind i skolen i bred forstand og ser det som en vigtig opgave at sætte fokus på næring til læring.
Mere end bare mælk
Ud over selve skolemælken tilbyder Skolemælk også legater, undervisningsportalen Edutainmenthuset.dk, skoleaktiviteter med fokus på krop, sundhed og bevægelse, gårdbesøg og forældrehåndbogen ”Sund og glad skolestart”. Derfor er det også naturligt, at Mejeriernes Skolemælksordning sætter fokus på næring til læring.
Målet med Projekt Sund Skole
Projekt Sund Skole ønsker at sætte fokus på næring til læring og hjælpe skolerne til at tænke sundhed, trivsel og læring mere holistisk.
Aktiv deltagelse og involvering er centrale elementer, når man ønsker en succesfuld sundhedsformidling til børn (Wistoft, Liv i Skolen 208) - og Projekt Sund Skole vil gerne have, at eleverne reflekterer over og forholder sig til deres egne madvaner, læring og klassens trivsel. Derfor stiller projektet skarpt på de nære ting som madpakker, måltider, drikkevaner og klassens fællesskab gennem eksperimenterende aktiviteter med fokus på praktiske erfaringer og sjove handlinger.
Projekt Sund Skole tilbyder lavpraktiske værktøjer til både lærere, pædagoger, forældre, ledelse og bestyrelse, så skolen kan arbejde med en sundhedsprofil, som opnår målsætningen om fokus på næring til læring.
Projekt Sund Skole tager udgangspunkt i Fælles Mål fra Undervisningsministeriet.
Didaktiske temaer med fokus på sundhed, trivsel og læring
Projekt Sund Skole tager fat i sundhed, trivsel og læring fra forskellige didaktiske og pædagogiske vinkler, som aktiverer den enkelte elev, klassen og forældre.
Læreren eller pædagogen, som arbejder med eleverne i dagligdagen, tilbydes undervisningsaktiviteter, som arbejder med sundhed, trivsel og læring gennem forskellige temaer, der er med til at styrke eleverne i at træffe kritiske og kvalificerede valg.
Hent gratis undervisningsmaterialer
Materialet er tilrettelagt, så det er nemt at gå til – nemlig som pdf'er, der er lige til at downloade og bruge i undervisningen.